Słynny śmigłowiec AH-1Z Viper wykorzystywany przez korpus piechoty morskiej USA to jeden z hitów tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, który odbywa się w Targach Kielce.
Viper posiada nowoczesny, cyfrowy kokpit, system termowizyjny oraz układ HOTAS, który umożliwia obsługę elektroniczną, bez odrywania rąk od sterów. Poza tym, ważący ponad 5,5 tony i mający prawie 18 metrów długości śmigłowiec wyposażony jest w 70-milimetrowe pociski rakietowe, rakiety przeciwpancerne Hellfire i pociski służące do zwalczania celów w powietrzu, które mają zasięg 5 km.
Natomiast na mniejszych odległościach bardzo skuteczne jest 20-milimetrowe działo, zabudowane w ruchomym stanowisku pod przodem kadłuba. Można je szybko nakierować na cel dzięki połączeniu z hełmem pilota, albo przy użyciu przedniego układu obserwacyjno-celowniczego.
Major Cody, pilot Vipera uważa, że jest to solidna i skuteczna konstrukcja.
– Jako pilot spędziłem w tym samolocie ponad 1,4 tys. godzin, a moja przygoda zaczęła się trzynaście lat temu. Viper jest bardzo czuły i podatny, więc sterowanie nim sprawia mi ogromną przyjemność – powiedział major.
Pod koniec kwietnia tego roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że Viper ma szanse stać się nowym śmigłowcem bojowym w polskiej armii i zastąpić radzieckie Mi-24.