Sandomierz stał się bohaterem dwugodzinnej transmisji na żywo w chińskiej telewizji internetowej Mafengwo, o profilu podróżniczym. Platforma ma około 100 tysięcy widzów.
Po wybranych zakątkach miasta oprowadzali dziennikarka Lily Guo wraz z polskim przewodnikiem mówiącym po chińsku. Transmisję rozpoczęto od Bramy Opatowskiej, gdzie widzów przywitała Chorągiew Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej na czele z kasztelanem Karolem Burym. Potem były wizyty w sklepach z regionalnymi pamiątkami i sztuką ludową oraz w pracowni Cezarego Łutowicza, gdzie powstaje biżuteria z krzemieniem pasiastym. Oprócz tego, reporterka odwiedziła sandomierski rynek, była przejażdżka meleksem po starówce i wizyta w kościele św. Jakuba i przyległej winnicy. W programie pokazano także rejs dawną łodzią flisacką po Wiśle. Były również informacje o trasie rowerowej Green Velo przebiegającej przez Sandomierz oraz poczęstunek lokalnymi potrawami.
Lily Guo w rozmowie z naszą reporterką stwierdziła, że jest przekonana, iż program zainteresuje jej rodaków.
– My, Chińczycy, wiemy co nieco o Polsce, a Sandomierz jest wręcz magicznym miejscem. Z tego powodu chcemy opowiedzieć o tym, dlaczego warto wybrać się do tego miasta. Interesuje nas dosłownie wszystko: od historii, przez ludzi, kulturę i wasze kulinaria – dodała.
Katarzyna Batko, dyrektor Lokalnej Organizacji Turystycznej Partnerstwo Ziemi Sandomierskiej uważa, że warto promować się nie tylko u najbliższych sąsiadów, ale i w dalszych zakątkach świata.
– Obecnie wygaszająca się epidemia utrudnia jeszcze podróżowanie, ale gdy wszystko minie, takie programy jak ten dzisiejszy na pewno zaprocentują i Chińczycy do nas przyjadą, nawet jeśli nie będą to wielkie liczby turystów – dodała Katarzyna Batko.
Transmisja z Sandomierza na chińskiej platformie streamingowej to pomysł Ośrodka Zagranicznego Polskiej Organizacji Turystycznej w Pekinie, który wytypował do tego także Szczecin, Kraków, Warszawę i Wrocław. Magdalena Osełka z Regionalnej Organizacji Turystycznej powiedziała, że jest to jeden z pierwszych projektów realizowanych wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną na rynku azjatyckim, w tym w Chinach. Jej zdaniem, wybór Sandomierza do tej transmisji to bardzo dobry pomysł, ponieważ Chińczycy lubią zabytki, inną kulturę i aktywną turystykę.
Do widzów transmisji trafiły dwa zestawy biżuterii z krzemieniem pasiastym z pracowni złotniczej Ryszardy Krzesimowskiej oraz świętokrzyskie czarownice wykonane z drewna.
Spacer po Sandomierzu został także nagrany i będzie teraz dostępny na chińskich portalach.