Na Mierzei Wiślanej otwarto Kanał Żeglugowy, który łączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od niedzieli (18 września) kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających. Po raz pierwszy w historii będą one mogły wpłynąć na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej.
Radio Kielce informowało już o uroczystości, w której udział z udziałem Prezydenta Andrzeja Dudy i premiera Mateusz Morawieckiego. Na miejscu obecni byli także świętokrzyscy parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości.
Wiceminister spraw zagranicznych Piotr Wawrzyk podkreśla, że było to historyczne wydarzenie.
– Zamykamy okres zależności od dobrej, czy złej woli Federacji Rosyjskiej, wcześniej Związku Radzieckiego, w zakresie dostępności do dużego terytorium państwa polskiego, więc to naprawdę przełomowe wydarzenie nie tylko dla regionu, ale dla całego kraju. Nareszcie sami będziemy decydowali, kto może korzystać z dobrodziejstw tego regionu, jakie statki tu będą wpływały i sami będziemy decydowali, jak się ten region będzie rozwijał. A musi rozwijać się szybciej i lepiej, bo będzie możliwość powstania de facto czwartego portu polskiego na Bałtyku. Przy każdym z trzech już istniejących miasta się bardzo dobrze rozwijają. Teraz wielka szansa przed Elblągiem – dodał.
Z kolei senator Krzysztof Słoń zwrócił uwagę na przełomowe znaczenie kanału pod względem gospodarczym. Przyznaje jednak, że równie istotne jest znaczenie symboliczne inwestycji, związane z uzyskaniem pełnej samodzielności w tej części kraju.
– Przekop Mierzei Wiślanej dziś otwierany, 17 września, 83 lata po agresji sowietów na Polskę, to wydarzenie, które ja osobiście porównuję do kolejnych zaślubin Polski z morzem. Do tej pory nasze drogi wodne na Zalew Wiślany były sparaliżowane decyzjami Federacji Rosyjskiej. W tej chwili mamy bezproblemowy kontakt między tym zalewem, Elblągiem, a Bałtykiem. To ogromny zastrzyk potencjału rozwojowego dla całego regionu. Rozwinie się tu przemysł i turystyka, będzie to czwarty port bałtycki w naszym kraju – podkreśla.
Poseł Marek Kwitek cieszy się, że mógł uczestniczyć w historycznym wydarzeniu. Zwraca uwagę, że inwestycja ma związek z suwerennością Polski:
– Jak 17 września traciliśmy suwerenność, tak dziś ją w pełni odzyskujemy – dodał.
– Wreszcie, po takim długim okresie PRL-u i całym okresie III Rzeczpospolitej, gdy musieliśmy prosić niestety o decyzje Związek Sowiecki, a potem Rosję – teraz jesteśmy od tego niezależni. Daje to także ogromną szansę rozwoju gospodarczego dla Elbląga i całego wybrzeża Zalewu Wiślanego. Była to inwestycja bardzo oczekiwana przez samorządowców, wodniaków, żeglarzy. Także z naszego punktu widzenia strategicznego, bo chcemy zainwestować w port komunalny z Elbląga ponad 100 mln zł. Ta inwestycja jeszcze jest niedokończona, ale będzie miała ogromne znaczenie dla gospodarki i turystyki – podkreślił poseł.
– Jesteśmy świadkami odwrócenia historii – mówił z kolei senator Jarosław Rusiecki.
– Ta data dzisiejszego otwarcia przekopu Mierzei Wiślanej, 17 września, jest datą symboliczną, ale niezwykle ważną. Dzisiaj w pełni polska żegluga na Zalewie Wiślanym, w obrębie portu Elbląg, stała się niezależna od Rosji. To potwierdzenie tego, że Polska jest krajem poważnym, dba o swoją suwerenność i niepodległość. Poza tym, ta inwestycja będzie miała ogromny wpływ na rozwój gospodarczy samego Elbląga, ale i mniejszych portów w obrębie Zalewu Wiślanego i możliwość swobodnego wyjścia w Morze Bałtyckie. A transport morski jest niezwykle ważny dla rozwoju gospodarczego – dodał senator.
Marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski także zwraca uwagę na symboliczną datę otwarcia Kanału Żeglugowego.
– To jest taki jakby kres kolonialnego uzależnienia od rosyjskiego dyktatu co do żeglugi po Zalewie Wiślanym i podkreślenie tego, że również rząd Zjednoczonej Prawicy, Prawo i Sprawiedliwość dotrzymuje zobowiązań. Ten kanał będzie miał duże znaczenie dla Elbląga, który pewnie wkrótce stanie się czwartym ważnym portem Polski – dodaje.
Otwarcie kanału to jednocześnie zakończenie pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej. W planach jest jeszcze pogłębienie Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg wraz z dojściem do portu. Całość ma być oddana do użytku w przyszłym roku.