Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego staje się faktem. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał dziś (poniedziałek, 3 października) w regionie program inwestycji, co gwarantuje finansowanie budowy obwodnicy, będącej częścią drogi krajowej numer 9.
Senator Jarosław Rusiecki podkreśla, że dla parlamentarzystów z Ostrowca Świętokrzyskiego to bardzo ważny i historyczny moment, na który mieszkańcy czekali właściwie od 2002 roku. Przypomina, że już teraz realizowana jest budowa tzw. małej obwodnicy miasta, która umożliwi swobodny przejazd ciężkich samochodów do huty. Duża obwodnica także jest bardzo potrzebna.
– Choć ta wielka obwodnica będzie miała swój początek na terenie gminy Kunów, będzie przebiegać przez gminę Bodzechów i kończyć się w powiecie opatowskim, to będzie jednak komunikowała możliwość bezpiecznego ruchu, omijającego Ostrowiec, jeśli chodzi o ciężki transport – mówi senator. Jak dodaje, trzecią ważną inwestycją drogową jest remont drogi wojewódzkiej 754 prowadzącej przez miasto. To już jest inwestycja Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich przy wsparciu środków z Polskiego Ładu.
Poseł Andrzej Kryj mówi, że to chwila, na którą każdy poseł i senator czeka latami. Jak dodaje, kiedy został posłem na Sejm, wówczas zwrócili się do niego przedsiębiorcy z prośbą o doprowadzenie do budowy małej i dużej obwodnicy Ostrowca. Każdy zdawał sobie sprawę jak ważne jest wyprowadzenie ciężkiego ruchu z miasta.
– To, co ma miejsce dzisiaj jest efektem wsłuchiwania się w te głosy. Bo to właśnie mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz moi koledzy i koleżanki samorządowcy z klubów radnych Prawa i Sprawiedliwości często podkreślali jak istotny jest dla Ostrowca dobry dostęp komunikacyjny – mówi parlamentarzysta.
Wiceminister sportu i turystyki Anna Krupka mówi, że to ważny dzień dla Ostrowca Świętokrzyskiego i całej ziemi świętokrzyskiej. Skorzystają z niej także mieszkańcy okolicznych gmin, a także przedsiębiorcy. Liczy na rozwój, bo obwodnice dają taki impuls.
– Ta obwodnica jest potrzeba i była długo oczekiwana. Przedsiębiorcy i samorządowcy wskazywali taką potrzebę od kilkunastu lat. Bez wątpienia podniesie komfort życia mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego – mówi Anna Krupka. Dodaje także, że to kolejna inwestycja i bardzo dobra decyzja dla województwa. To pokazuje, że priorytetem dla rządu PiS jest zrównoważony rozwój, z kolei rządy PO-PSL były odwrócone od potrzeb mieszkańców tej części Polski.
Poseł Agata Wojtyszek podkreśla, że dziś realizuje się długo oczekiwana inwestycja i uważa, że rząd PiS realizuje to, co zaplanował. Podkreśla, że istotna jest ważna jeszcze decyzja środowiskowa dla tej inwestycji, która miała być realizowana po 2013 roku.
– I było to dla nas bardzo ważne, aby ta decyzja nie utraciła swojej ważności i dzięki dzisiejszemu podpisaniu możemy powiedzieć, że tak się właśnie stało. Jeszcze w tym miesiącu, kielecki oddział GDDKiA ogłosi przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego – przypomina.
Poseł Marek Kwitek podkreśla, że „dziewiątka” łączy miasta dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego od Sandomierza, przez Opatów, Ostrowiec, Starachowice do S7 w Skarżysku. – Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego ma znaczenie strategiczne. Wpisuje się w systematycznie realizowaną koncepcję budowy systemu komunikacji, to obwodnice Wąchocka, Starachowic, a dalej modernizacja mostu na Wiśle w Sandomierzu. Te przemyślane decyzje prowadzą do lepszej komunikacji w regonie, ale także do poprawy bezpieczeństwa – mówił.
Z kolei wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz zwraca uwagę, że budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego to realizacja obietnic wyborczych. – Przykładem przemyślanej polityki w zakresie budowy dróg jest trasa S7, łącząca nas z północą i południem kraju. Rozpoczynająca się teraz inwestycja jest konieczna, ze względu na rozwój wsi i miast w regionie, ale musimy go wspierać poprzez poprawę infrastruktury drogowej. To świadczy o tym, że Polska rozwija się we wszystkich wymiarach, nie tylko duże aglomeracje. Miejscowości takie jak Chmielnik, Wąchock, czy Osiek doczekały się obwodnic, cieszy nas także dziś rozpoczynająca się budowa – podkreśla parlamentarzysta.
Radny powiatu ostrowieckiego Zbigniew Duda uważa, że to historyczna chwila. – Ostrowiec się rozwija, dzięki środkom rządowym. Przez lata nie dawało się wykonać tej obwodnicy, a przyszła ekipa, która nie słuchała słów „nie da się”. Dlatego dziś możemy mówić o budowie małej i dużej obwodnicy Ostrowca, budowie drogi wojewódzkiej nr 754 – powiedział.
Dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA Krzysztof Strzelczyk podkreśla gotowość do pracy całego zespołu instytucji w Kielcach.
– Dziękuję za pieniądze, które mamy od dziś zapewnione. Teraz przed nami duża praca. Jak ważny jest ten odcinek obwodnicy, niech zaświadczą liczby – Sandomierz, Opatów i Ostrowiec Świętokrzyski to są najbardziej obciążone trasy na terenie naszego województwa. Teraz przygotujemy dokumentację, uzyskamy zgodę na realizację inwestycji drogowej i przystąpimy do pracy. Obiecuję, że dołożymy starań, aby to trudne zadanie wykonać w terminie.
Duża obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego ma być gotowa za kilka lat.