Wkrótce rozpocznie się przebudowa trzech skrzyżowań, na których zamontowany będzie Inteligentny System Transportowy. Zgodnie z planem, system ma być wdrożony w połowie 2023 r.
Andrzej Cichoń, inżynier kontraktu ITS informuje, że gotowe jest już Centrum Zarządzania Ruchem oraz część kanalizacji teletechnicznej.
– Mamy gotowe Centrum Zarządzania Ruchem i czekamy na podłączenie wszystkich skrzyżowań do sieci, co pozwoli na wykorzystanie centrum. Kanalizacja jest montowana wzdłuż ulicy Tarnowskiej, Warszawskiej, Ogrodowej i 1 Maja. Pod koniec października, na te ulice wejdzie kolejny podwykonawca, który rozpocznie spawanie światłowodów i budowanie sieci teleinformatycznych, przez którą przesyłane będą dane – wyjaśnia inżynier.
Pod koniec tego miesiąca wykonawca planuje rozpoczęcie przebudowy trzech skrzyżowań, w tym Alei IX Wieków Kielc/Nowy Świat, Wrzosowej, Ściegiennego/Weterynaryjnej i Ściegiennego/zjazd do Browaru.
W związku z budową Inteligentnego Systemu Transportowego, przy niektórych ulicach, w tym 1 Maja, czy Grunwaldzkiej, pojawiły się znaki nakazujące ograniczenie prędkości do 30 km/h i ostrzegające przed „robotami na drodze”, mimo że nic w tych miejscach się nie dzieje. Andrzej Cichoń twierdzi, że to celowe działanie, a znaki będą ustawione do momentu odebrania placu budowy.
– Do momentu, kiedy wykonawca ma przekazany teren budowy, nie możemy jednego dnia wprowadzać tymczasowej organizacji ruchu, by następnego dnia ją wycofywać i ogłaszać od nowa. Dopóki inwestycja nie zostanie w pełni odebrana, to wykonawca jest odpowiedzialny za ewentualne wypadki itd. Kiedy coś by się stało, to ludzie posądzaliby o złe zabezpieczenie terenu, więc lepiej „dmuchać na zimne”. Jeśli inwestycja zostanie zakończona i odebrana oraz spełni wszystkie wymogi prawne, to znaki natychmiast zostaną zdjęte- zapewnia inżynier kontraktu.
Początkowo wykonawca miał zakończyć inwestycję do sierpnia tego roku, jednak w maju złożył wniosek o przedłużenie terminu. Ostatecznie, Inteligentny System Transportowy w Kielcach ma być wdrożony do 31 maja 2023 r. Jego koszt to ponad 30 mln zł, z czego 85 proc. współfinansowania pochodzi z unijnych dotacji.