Seria spotkań o sztuce sakralnej, wierze, nauce i wyzwaniach współczesności – to najnowsza propozycja Muzeum Diecezjalnego w Kielcach. Instytucja rozpoczyna cykl pod nazwą „Akademia Wiara-Kultura-Nauka”.
Co miesiąc kolejne tematy będą prezentować goście z całego kraju. Będą to eksperci ze świata nauki, kultury, sztuki, ale także np. mediów. Każde spotkanie będzie połączone z dyskusją z publicznością – zapowiada Kinga Reczka z Muzeum Diecezjalnego, koordynator projektu.
– Nie będą to tylko wykłady dotyczące sztuki sakralnej. Będziemy poruszać tematy nawet z fizyki, ale także tematy społeczne, kwestie przeżywania wiary we współczesności. Sądzę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Wstęp na spotkania jest wolny, zaproszony jest każdy, bez względu na to, czy jest katolikiem, czy też nie oraz bez względu na wykształcenie i wiek – zapowiada. I dodaje, że pomysł na stworzenie serii spotkań powstał z obserwacji, że drogi tytułowych: wiary, kultury i nauki zaczęły się w pewnym momencie rozchodzić. – To zjawisko niekorzystne i chcemy na nie jakoś poprzez ten projekt zareagować, przynajmniej lokalnie: w Kielcach i na Ziemi Świętokrzyskiej – podkreśla.
Pierwsze spotkanie odbędzie się w najbliższy czwartek, 20 października, o 17.00, w auli Wydziału Katechetycznego Diecezji Kieleckiej, tuż obok Muzeum Diecezjalnego. Wykład wygłosi o. Eugeniusz Grzywacz, pijar z Hebdowa, historyk sztuki. Opowie o Janie Brueghelu Starszym, a szczególnie o jego obrazie „Madonna z Dzieciątkiem Jezus w girlandzie kwiatów”, który jeszcze tylko do końca października można zobaczyć w Muzeum Diecezjalnym w Kielcach, w ramach wystawy Ars Eucharistica – zapowiada Kinga Reczka.
– Obraz skrywa w sobie wiele treści i sporo tajemnic, jest bardzo symboliczny. Są też pytania dotyczące tego dzieła, na które jeszcze nie znamy odpowiedzi. Ojciec Eugeniusz Grzywacz postara się wyjaśnić znaczenie obrazu i pokazać go na tle całej historii sztuki. Przedstawi też swoje hipotezy wyjaśniające w jaki sposób to dzieło w ogóle znalazło się w Polsce. Jest to obraz flamandzkiego malarza, mistrza martwej natury. Na co dzień znajduje się w klasztorze klauzurowym sióstr norbertanek w Imbramowicach, gdzie nie ma możliwości, aby go oglądać – podkreśla.
Kinga Reczka dodaje, że współczesny człowiek zagubił rozumienie symboli obecnych w chrześcijaństwie od starożytności. Wiele z nich jest obecnych właśnie na obrazie Jana Brueghela Starszego.
– W czasach współczesnych nie potrafimy ich już odczytać, co oznacza, że zatraciliśmy też umiejętność odczytywania sztuki chrześcijańskiej. Mimo tego, każdy człowiek intuicyjnie rozpoznaje piękno, więc w zderzeniu ze sztuką coś przeżywa. Kiedy stoi przed obrazem, potrafi powiedzieć, czy to dzieło mu się podoba, czy nie, czy mówi mu coś o świecie. Poznanie tych symboli pozwoli jeszcze lepiej zrozumieć wszystkie treści, które chciał przekazać artysta – dodaje.
Jedną z ciekawostek dotyczących obrazu jest przypuszczenie, że do roli Maryi pozowała żona innego wybitnego malarza flamandzkiego, Rubensa.
– Rubens malował bardzo często swoją żonę, pozowała ona do wielu jego obrazów i faktycznie widać bardzo duże podobieństwo między nią, a kobietą przedstawiającą Maryję na obrazie Brueghela – dodaje Kinga Reczka.
Spotkania w ramach Akademii Wiara-Kultura-Nauka będą się odbywać w Muzeum Diecezjalnym w Kielcach raz w miesiącu, w czwartki po południu. Wstęp jest wolny, nie trzeba się też wcześniej zapisywać.
Pierwsza edycja akademii rozpoczyna się spotkaniem październikowym (20.10.) i potrwa do czerwca. Są już zaproszeni kolejni prelegenci, ale na razie Muzeum Diecezjalne nie zdradza ich nazwisk.