Dlaczego warto uczyć biologii, czy matematyki po angielsku, jak wygląda matura dwujęzyczna? To tylko dwa z kilku tematów poruszanych podczas III Świętokrzyskiego Kongresu Dwujęzyczności, który odbył się we wtorek (15 listopada) w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego. W sumie udział wzięło w nim ponad 120 nauczycieli, dyrektorów szkół oraz studentów.
Izabela Krzak-Borkowska ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, które organizuje kongres mówi, że jeżeli chcemy, by młodzi Polacy byli konkurencyjni na międzynarodowym rynku pracy to dwujęzyczne nauczanie powinno być prowadzone w jak największej liczbie szkół.
– My tak naprawdę nie wychowujemy dzieci dla nas, tylko wychowujemy je dla świata. Nie wiemy co one będą robić w przyszłości. Zachęcamy nauczycieli, aby przygotowywali młodych ludzi do studiów za granicą – tłumaczy Izabela Krzak-Borkowska.
Nauczanie dwujęzyczne pomoże też młodym ludziom studiującym w Polsce. Kierunki medyczne czy prawo, często sięgają po informacje zawarte w podręcznikach w języku angielskim.
Profesor Agnieszka Szplit z UJK zachęca, by nauczanie dwujęzyczne wprowadzać już w przedszkolach.
– Dzieci w naturalny sposób, podczas zabaw, śpiewania uczą się drugiego języka. Badania naukowe pokazują, że tacy uczniowie są bardzo kreatywni i często wypadają lepiej niż ich rówieśnicy, którzy nie mieli możliwości poznawania w ten sposób języka obcego – mówi profesor Agnieszka Szplit.
Stanisław Janusiński, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 13 w Kielcach, w tym roku uruchomił oddział dwujęzyczny w swojej placówce, a wcześniej przez kilka lat uczniowie najmłodszych klas uczestniczyli w projekcie językowym. Jak zapewnia dyrektor, wymagało to mnóstwa pracy i zaangażowania ze strony nauczycieli, ale było warto. Korzysta każdy uczeń, który chodzi do takiej klasy.
– Ma więcej godzin języka angielskiego. Przedmioty takie jak geografia, historia, religia są nauczane dwujęzycznie, czyli poznaje słówka, których nie ma w podstawie programowej. Poza tym taki odział sprawia, że uczeń nie boi się wysławiać w języku obcym, jest otwarty na inne kultury – tłumaczy Stanisław Janusiński.
Obecnie w województwie świętokrzyskim działa 19 przedszkoli i szkół, które prowadzą nauczanie dwujęzyczne.