Prawosławni obchodzą 15 kwietnia Wielką Sobotę Wielkanocną. W Sandomierzu w cerkwi pw. świętych Cyryla i Metodego o godz. 23.30 rozpocznie się jedno z nabożeństw paschalnych, czyli nabożeństwo nocne. Po nim wierni wyjdą procesyjnie przed cerkiew, gdzie proboszcz parafii ks. Marcin Chyl będzie czytać wersety z Ewangelii oznajmujące światu, że Chrystus zmartwychwstał.
Po procesji nastąpi powrót do świątyni i kilka minut po północy zacznie się Jutrznia Paschalna, a po niej Boska Liturgia i święcenie pokarmów, po którym wierni rozejdą się na śniadanie wielkanocne.
– Od Wielkiego Piątku w centralnej części cerkwi znajduje się ikona przedstawiająca Jezusa złożonego do grobu, która nazywa się płaszczenicą. Wierni podchodzą do ikony, prosząc Boga o przebaczenie grzechów – powiedział ksiądz Marcin Chyl.
Nabożeństwa trwać będą w sumie około czterech godzin. Odbywać się będą przy palącym się Świętym Ogniu, który zostanie przywieziony z Jerozolimy przez sandomierską delegację wiernych prawosławnych. 16 kwietnia obchodzona będzie Wielka Niedziela.
Cerkiew w Sandomierzu liczy prawie 100 parafian regularnie uczestniczących w mszach i innych uroczystościach religijnych.
O godz. 23.30 rozpocznie się uroczysta liturgia paschalna w cerkwi św. Mikołaja przy ul. Bodzentyńskiej w Kielcach. Potrwa do ok 3.00 nad ranem. Liturgia składa się z połunosznicy (nabożeństwa północnego), jak również jutrzni paschalnej, która jest wstępem do świętej liturgii. Już na tej jutrzni wierni zaczynają śpiewać: Chrystus zmartwychwstał (Christos Woskriesie) oraz inne radosne śpiewy ku czci Zmartwychwstałego. Odczytuje się także homilię paschalną św. Jana Złotoustego, a przed czytaniem listów apostolskich śpiewa się pieśń chrzcielną „Wszyscy, którzy w Chrystusie zostaliście ochrzczeni, przyoblekliście się w Chrystusa” (Jelicy wo Christa krestitiesia wo Christa oblekostiesia).
Tej nocy zmienia się także dekoracja świątyni. Centralne miejsce zajmuje wizerunek Chrystusa zmartwychwstałego. W liturgię zaangażowani są także parafianie. Fundamentem każdego nabożeństwa jest tworzony przez nich chór. W świątyni prawosławnej nie używa się instrumentów muzycznych. Takim instrumentem są jedynie głosy członków chóru. Wykonują oni wyłącznie śpiewy liturgiczne, zapisane w liturgicznych księgach.