Audyt 40 przejść dla pieszych, znajdujących się przy szkołach podstawowych i średnich w Kielcach, przeprowadzili członkowie ugrupowania Polska 2050 Szymona Hołowni. W piątek (28 kwietnia) poinformowali o wstępnych wynikach swoich działań. Akcja ma być częścią projektu „Wizja Zero”, zakładającego, że żadna śmierć na drodze nie może być akceptowana.
Sprawdzano stan oznakowania pionowego, widoczność oznakowania poziomego, stan chodnika przed przejściami oraz stan nawierzchni przejść, a także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i rodzaje zastosowanych rozwiązań mających poprawić bezpieczeństwo pieszych. Zwrócono także uwagę na to, czy przejścia nie są zasłonięte przez zaparkowane nieopodal samochody, zieleń czy budynki oraz czy są oświetlone. Jak się okazało, połowa z nich wymaga modernizacji, a większość natychmiastowej poprawy oznakowania poziomego.
– Jest wiele niewykorzystanych rozwiązań, które można zastosować, aby poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w Kielcach – wyjaśnia Grażyna Adydan, sekretarz i członkini zarządu regionu świętokrzyskiego partii Polska 2050 Szymona Hołowni. – Można zbudować wyniesione przejścia, azyle między pasami ruchu czy zainstalować dedykowane oświetlenie. Istnieją także bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania takie jak inteligentne przejścia dla pieszych, gdzie czujniki uruchamiają światła lub wykrywają obecność pieszego z odległości kilkunastu metrów sygnalizując to światłe, czy dźwiękiem – dodaje.
– Szczegółowy raport z audytu powstanie w ciągu najbliższych tygodni, a już teraz wnioski z niego zostały przekazane prezydentowi Kielc Bogdanowi Wencie. Działacze ugrupowania zachęcają go, aby podjął konieczne działania w tej kwestii – powiedział Rafał Kasprzyk, przewodniczący zarządu regionu świętokrzyskiego partii Polska 2050 Szymona Hołowni. – Prosimy, aby w pierwszej kolejności uzupełnić wytarte oznakowanie poziome, co jest widoczne na 90 proc. sprawdzonych przejść. Wnosimy także, aby miasto przeprowadziło audyt wszystkich przejść dla pieszych w Kielcach – wyjaśnia.
Podobny audyt wszystkich przejść dla pieszych został wykonany między innymi w Warszawie, a jego wynikiem było stworzenie bazy danych, dzięki której wytypowano miejsca kwalifikujące się do natychmiastowej naprawy oraz powstał plan poprawy bezpieczeństwa na wszystkich przejściach w stolicy.