Powiększenie strefy płatnego parkowania w Kielcach będzie jednym z tematów obrad czwartkowej sesji rady miasta.
Zgodnie z intencją władz miasta jej obszar ma być powiększony o osiedla. Planowana jest również likwidacja darmowych 45 minut postoju.
Strefa swoimi granicami strefa płatnego parkowania obejmuje obszar znajdujący się między ulicami Czarnowską, Żelazną, Żytnią, Ogrodową, Seminaryjską, Tarnowską, Źródłową, Aleją IX Wieków Kielc. Nowa północna podstrefa ma objąć obszar między Aleją IX Wieków Kielc, Aleją Solidarności, Aleją Tysiąclecia Państwa Polskiego, ulicą Pocieszka oraz ulicą Nowy Świat. Z kolei południowa podstrefa obejmowałaby teren między ulicami Seminaryjską, Tarnowską, Prostą, Wojska Polskiego i Wesołą.
Pomysł zmian przygotowanych przez miejskich urzędników pozytywnie ocenie Anna Kibortt, przewodnicząca proprezydenckiego klubu Projekt Wspólne Kielce. Radna uważa, że projekt uchwały odnosi sią zarówno do analiz prowadzonych w poprzednicy latach przez fachowców, jak i apeli samych kielczan.
– Niejednokrotnie słyszałam ze strony osób mieszkających na terenach przylegających bezpośrednio do strefy, czyli okolic ul. Nowy Świat, jak i terenów przy ul. Prostej i Wojska Polskiego prośby o wprowadzenie tam strefy płatnego parkowania. To usprawniłoby im codzienne funkcjonowanie z uwagi na pojawiające się problemy z parkowaniem samochodu w pobliżu miejsca zamieszkania. Pamiętajmy też, że będzie to podstrefa, więc parkowanie będzie tam tańsze, niż w dotychczasowej strefie parkowania – dodaje Anna Kibortt.
O potrzebie wprowadzenia zmian przekonana jest także wiceprzewodnicząca rady miasta Katarzyna Czech-Kruczek z klubu Koalicji Obywatelskiej. W opinii radnej likwidacja darmowego postoju nie jest wskazana. Jednak inaczej sprawa wygląda w zakresie granic strefy.
– W kwestii jej rozszerzenia, rotacji parkujących pojazdów oraz zasad płatności w strefie nie jestem przeciwniczką tych propozycji. Sama niejednokrotnie słyszałam skargi na temat parkujących przez cały dzień w bocznych uliczkach samochodów. Uważam, że powinno się dążyć do całkowitej zmiany sposobu pojmowania przez mieszkańców miasta, jak działa komunikacja. Czyli mniej samochodów, więcej transportu publicznego. To jest proces, który trwa. Mam jednak nadzieję, że z czasem kielczanie bardziej się otworzą na komunikację miejską – mówi Katarzyna Czech-Kruczek.
Odmiennego zdania jest Kamil Suchański, przewodniczący klubu Bezpartyjni i Niezależni. W jego opinii poszerzenie strefy płatnego parkowania nie przyczyni się do poprawy płynności ruchu.
– Pewne założenia samej uchwały są niepoprawne. Przykładowo dane dotyczące rotacji pojazdów, czy też czasu parkowania na poszczególnych miejscach postojowych przygotowano po prostu w złym okresie czasowym, a to dlatego, że nasza strefa nie jest dwunastogodzinna. Opłaty są wnoszone za godzin osiem. Drugą i zapewne jeszcze ważniejszą kwestią jest to, że prezydent Kielc po raz kolejny chce sięgnąć do kieszeni kielczan. Zamiast pomyśleć o stworzeniu nowych miejsc parkingowych Bogdan Wenta chce po prostu wydrenować portfele mieszkańców miasta – komentuje Kamil Suchański.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Stępniewski z klubu Prawa i Sprawiedliwości, który także jest zdania, że proponowane zmiany mają na celu jedynie pozyskanie dodatkowych wpływów do budżetu miasta.
– Argumentacja władz miasta na temat konieczności zwiększenia przepływu pojazdów niestety upada w kontekście nie tylko poszerzenia strefy, ale też likwidacji darmowego postoju, z czego obecnie mogą korzystać wszyscy użytkownicy strefy. W mojej ocenie jest to po raz kolejny próba wyciągnięcia pieniędzy od kielczan. Nie idzie za tym jednak zwiększenie liczby miejsc parkingowych, czy poprawa drożności strefy parkowania – podkreśla Marcin Stępniewski.
Przypomnijmy, że od tego roku kierowcy parkujący w strefie płatnego parkowania płacą dwa razy więcej za parkowanie. Od stycznia 2023 roku godzinny postój zdrożał z 2 do 4 zł. Cena za drugą godzinę wzrosła z 2,40 do 4,40 zł, przy trzeciej jest to zmiana z 2,80 do 4,80 zł. Koszt za każdą kolejną godzinę wyniesie 4 zł. Nadal obowiązuje darmowy postój przez pierwsze 45 minut. Przewidziano też 25 proc. zniżki dla osób opłacających postój aplikacjami mobilnymi.