Najczęściej kupowanym miodem w Polsce jest miód wielokwiatowy, który stanowi aż 80 proc. miodów sprzedawanych w naszym kraju.
Kolejne miejsca pod względem popularności zajmują: miód gryczany, spadziowy i akacjowy – poinformowała Polska Izba Miodu.
Jak wskazuje sekretarz generalny Polskiej Izby Miodu Przemysław Rujna, spożycie i produkcja miodu mają w Polsce charakter regionalny; np. na południu kraju najczęściej wybierany jest miód spadziowy, zaś na północy – miód rzepakowy i wielokwiatowy. Z kolei w części wschodniej wybierano miód gryczany, a w zachodniej – lipowy oraz akacjowy.
Respondenci pytani o to co decyduje o zakupie danego miodu, wskazywali, iż na pierwszym miejscu jest rodzaj miodu, ale ważne jest też cena i jego płynność. Ponadto badania pokazały, że dla ponad połowy konsumentów istotną informacją jest data ważności produktu (53 proc. wskazań) oraz kraj pochodzenia (ponad 50 proc.).
Dla 30 proc. ankietowanych kraj pochodzenia miodu nie ma znaczenia, ale badania pokazały też, że relatywnie mało optymistyczne jest nastawienie do miodu azjatyckiego, które może wynikać z powielanych ostatnio nieprawdziwych – zdaniem Izby – stwierdzeń jakoby sprowadzany stamtąd surowiec był zanieczyszczony i „podrabiany” cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym.
Jest wręcz przeciwnie. W ubiegłym roku Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (JIHARS) zakwestionowała jedynie 5 z blisko 1200 partii miodu wprowadzonego na nasz rynek z zagranicy. To stanowi zaledwie 0,4 proc. przebadanych próbek, z czego miód azjatycki stanowił tylko niespełna 0,1 proc. – wyjaśnił Rujna.
Przedstawiciel tej organizacji zapewnił, że importowane miody przechodzą dużo szersze spektrum badań niż miody krajowe, a po wprowadzeniu do obrotu jakość surowca spełnia najwyższe kryteria, dotyczy to także surowca z Chin.
– Kraj ten ma olbrzymie i cenione na całym świecie tradycje kulinarne, słynie z doskonałej kuchni i składników, do których zalicza się także miód. Gospodarka pasieczna ma w Chinach oraz całej Azji bogate tradycje, a pszczelarstwo funkcjonuje tam zdecydowanie dłużej niż w Europie – zaznaczył Rujna.
Stowarzyszenie Polska Izba Miodu (PIM) skupia wiodących przedstawicieli branży przetwórstwa miodu w Polsce. Działania PIM obejmują m.in. promowanie i zachęcanie do spożycia miodu i produktów pszczelich, integracja podmiotów zajmujących się produkcją miodu, wspieranie rozwoju rynku miodu i innych produktów pszczelich.