Rozpoczęły się prace prace ziemne przy budowie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy na trasie krajowej 73.
Wykonawca buduje drogi technologiczne do obsługi budowy i prowadzi przygotowanie do budowy mostów, w tym dwóch najdłuższych estakad w świętokrzyskim.
Drogi technologiczne już w połowie zostały wybudowane. Wykonana została także ponad połowa specjalnych, utwardzonych platform, które umożliwią dojazd sprzętu i ułatwią prace przy obiektach mostowych.
Na kilku fragmentach widoczny jest już ślad przyszłej trasy. Ruszyły pierwsze przygotowania do budowy estakady nad rzeką Morawką. W miejscach, gdzie planowane jest posadowienie obiektu, wykonywane są ścianki szczelne, które umożliwią palowanie terenu.
Po nowym śladzie
Obwodnica jest realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości ok. 4,4 km biegnie nowym śladem i stanowi przedłużenie przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane zostaną ronda.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Fabe Polska (lider), SP Sine Midas Stroy i Dampak, a wartość kontraktu to ok. 214,9 mln zł. Zakończenie budowy jest planowane jest w II połowie 2026 r.
Rekordowa estakada
Zgodnie z decyzją środowiskową w ramach inwestycji zrealizowanych zostanie kilka obiektów inżynierskich.
Powstanie 500-metrowa, najdłuższą na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim, estakada nad Czarną Nidą z funkcją przejścia dla zwierząt.
Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych.
Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów.
Znacznie skróci się czas przejazdu tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości.