Internet, technologie i cyfryzacja to przyszłość młodego pokolenia, ale też wyzwanie, jak dzieci i młodzież powinny bezpiecznie się z tym mierzyć i z rozwagą budować swój wizerunek w sieci – powiedział w piątek (4 października) w Bydgoszczy wicepremier Krzysztof Gawkowski.
Wicepremier wraz z trenerami Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK-BiP) wziął udział w lekcji dla ósmoklasistów na temat wizerunku i tożsamości w internecie w bydgoskiej szkole podstawowej nr 32. Lekcja była oparta na scenariuszu z projektu Cyberlekcje 3.0, który wspiera nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w nauczaniu o bezpiecznym korzystaniu z internetu.
– Ministerstwo Cyfryzacji razem z Naukową Akademicką Siecią Komputerową od wielu już lat prowadzi lekcje higieny cyfrowej i odpowiedzialności cyfrowej. Rozmawiamy o bezpiecznym internecie, staramy się przekazywać wiedzę, która ma służyć zarówno dzieciom, jak i opiekunom, ale również nauczycielom, dając szansę, żeby dzieci miały świadomość, czym jest bezpieczeństwo w internecie. Tożsamość w internecie to jest coś, co musimy chronić. Uczniowie mający dostęp do internetu, muszą wiedzieć, jak bezpiecznie z niego korzystać – powiedział po lekcji wicepremier.
Zaznaczył, że internet, technologia i cyfryzacja to wyzwanie dla młodego pokolenia, ale również dla wszystkich, którzy ich kształcą. Podkreślił też, że polski rząd i Ministerstwo Cyfryzacji przykładają wielką wagę do tego, jak powinna wyglądać odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie.
– To już trzecia edycja cyberlekcji, które obywają się szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. To moje kolejne spotkanie w szkole, które jest dobrym przykładem, że z jednej strony widzimy te problemy, a z drugiej strony – chcemy im przeciwdziałać. W tym roku ogłosiliśmy i realizujemy program Roku Higieny Cyfrowej – mówił Gawkowski.
Przyznał, że lekcja z ósmoklasistami była dobrym spotkaniem, a uczniowie ci wiedzą, czym są media społecznościowe, tożsamość i ślad cyfrowy, a także wiedzą, jak się chronić przed zagrożeniami.
Cyberlekcje 3.0 to wspólny projekt Ministerstwa Cyfryzacji i NASK-PIB. Jego głównym celem jest edukowanie młodzieży o bezpiecznym korzystaniu z internetu i dostarczanie nauczycielom gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć.