piątek, 9 maja 2025
101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa  dab logo M10D 215,072 MHz                    Zadzwoń do studia 41 200 20 20          
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce

Eksperci o sondażowym sukcesie Mentzena: internetowe badania trzeba traktować z dystansem

PAP
2025-03-20 08:07
3 min. czytania
A A
Eksperci o sondażowym sukcesie Mentzena: internetowe badania trzeba traktować z dystansem

Na zdjęciu: Sławomir Mentzen / Fot. Wiktor Taszłow - Radio Kielce

Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterEmail

– Internetowe badania trzeba traktować z dystansem – podkreśla politolog prof. Tomasz Słomka odnosząc się do ostatnich sondaży prezydenckich, w których kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen zajmuje drugie miejsce. – Te sondaże zostały przeprowadzone metodą internetową, co zmniejsza ich wiarygodność – dodał.

Po koniec lutego ukazał się sondaż przeprowadzony przez SW Research dla „Wprost”, w którym Sławomir Mentzen osiągnął wynik 18,9 proc. i po raz pierwszy wyprzedził kandydata PiS na prezydenta Karola Nawrockiego (16,5 proc.). Rafał Trzaskowski (KO) utrzymał pozycję lidera. Sondaż ten został zrealizowany metodą CAWI.

W połowie marca Instytut Badań Pollster opublikował sondaż na zlecenie „Super Expressu”, w którym pierwsze miejsce także zajmuje kandydat KO Rafał Trzaskowski (37 proc.), a drugie – Sławomir Mentzen (22 proc.), wyprzedzając Nawrockiego (21 proc.). Badanie te także zrealizowano metodą CAWI.

Najczęściej stosowane metody badawcze przez ośrodki przeprowadzające sondaże to: CAWI – wywiady realizowane internetowo, CATI – wywiady realizowane telefonicznie i CAPI, czyli bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe.

Politolog z Uniwersytetu Warszawskiego prof. Tomasz Słomka odnosząc się do sondaży dla „Wprost” oraz Super Expressu” ocenił, że należy „traktować je z dystansem”. Ponieważ jak wskazał, „zostały one przeprowadzone metodą internetową, co zmniejsza ich wiarygodność.”

Jego zdaniem, najdokładniejsze wyniki przynoszą te badania, w których „łączy się kilka metod badawczych”, ponieważ „gwarantują, że próba badawcza będzie lepiej dobrana”.

Prof. Słomka podkreślił, że w nauce gorzej postrzega się wiarygodność sondaży przeprowadzonych tylko w internecie, niż tych przeprowadzonych metodą internetową i telefoniczną. – Najlepiej wypadają badania realizowane w sposób mieszany, który wykorzystuje obie metody jednocześnie”  uważa ekspert. Dlatego, jak wskazał, „metodologia jest kluczowym elementem” w przygotowaniu i odbiorze badań opinii publicznej.

Zauważył, że wpływ na wyniki badań ma również „kwestia doboru próby badawczej”, czyli odpowiedniego dobrania grup respondentów, w taki sposób, by badana grupa była reprezentatywna i zgodna z naukowymi standardami przeprowadzania badań.

Podobnego zdania jest dr hab. Bartłomiej Biskup z UW, który zauważył, że metoda CAWI skrzywia obraz badania poprzez nadreprezentację niektórych grup respondentów. „Badania internetowe dają nadreprezentatywność osób z młodszych grup wiekowych i lepiej wykształconych” – podkreślił ekspert.

Zwrócił też uwagę, że w sondażach przeprowadzanych tą metodą, grupy badanych często wybierane są z wcześniej przygotowanych paneli: grup osób, które stale udzielają odpowiedzi na pytania konkretnych ośrodków badawczych. – To znaczy, że grupa respondentów była losowana z panelu, czyli z tej samej puli – zaznaczył ekspert.

Biskup dodał, że taką metodologię można stosować, ale „na dzisiaj te badania na panelach są mniej dokładne dlatego, że mamy tę samą grupę respondentów z której losujemy, a nie cały przekrój społeczeństwa”.

Socjolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. Jarosław Flis wskazał, że elementem który „skrzywia obraz” we wszystkich badaniach opinii publicznej, jest postępujące zjawisko przenoszenia się badań na platformy internetowe.

– Kiedyś podchodziło się do domu (respondenta) według losowego PESEL-u i proponowało mu się badanie. Teraz to niespecjalnie działa – podkreślił Flis. Jak dodał, obecnie „w związku z rozwojem natrętnego marketingu, coraz trudniej się dodzwonić do ludzi, dlatego agencje badawcze przenoszą swoją działalność do Internetu”.

Według socjologa, obywatele wykazują mniejszą chęć do brania udziału w badaniach telefonicznych, również dlatego, że „spadło zaufanie do klasy politycznej”, z tego względu „na sondaże trzeba patrzeć z lekką rezerwą”.

Badaniami opinii publicznej w Polsce zajmują się m.in. agencje badawcze takie jak IPSOS, CBOS, IBRiS United Surveys, OGB, Opinia 24, Pollster, SW Research czy Research Partner.


WYBORY PREZYDENCKIE 2025

Tagi: Szymon HołowniaRafał Trzaskowskiwybory prezydenckieKarol NawrockiSławomir MentzenAdrian ZandbergMagdalena BiejatWYBORY PREZYDENCKIE 2025WYBORY PREZYDENCKIE 2025 - SONDAŻE

CZYTAJ RÓWNIEŻ

W piątek minie termin na składanie wniosków ws. pełnomocnictwa do głosowania

W piątek minie termin na składanie wniosków ws. pełnomocnictwa do głosowania

2025-05-08
Biejat składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie mieszkania Nawrockiego

Biejat składa zawiadomienie do prokuratury w sprawie mieszkania Nawrockiego

2025-05-07
Trzaskowski: jako prezydent podpisałbym ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Trzaskowski: jako prezydent podpisałbym ustawę obniżającą składkę zdrowotną

2025-05-07
Opublikowano oświadczenie majątkowe Karola Nawrockiego

Opublikowano oświadczenie majątkowe Karola Nawrockiego

2025-05-06
Piotr Duda - przewodniczący NSZZ „Solidarność” / Fot. Wiktor Taszłow - Radio Kielce
POSŁUCHAJ

NSZZ „Solidarność” będzie głosować na Karola Nawrockiego

2025-05-06
Hołownia: jeżeli wahacie się między dwoma kandydatami, to wybierzcie trzeciego

Hołownia: jeżeli wahacie się między dwoma kandydatami, to wybierzcie trzeciego

2025-05-05
Mentzen: Nawrocki pokazał na czym w praktyce polega państwo opiekuńcze

Mentzen: Nawrocki pokazał na czym w praktyce polega państwo opiekuńcze

2025-05-05
Nawrocki: opublikuję oświadczenie majątkowe, jeśli tylko będzie taka możliwość prawna

Nawrocki: opublikuję oświadczenie majątkowe, jeśli tylko będzie taka możliwość prawna

2025-05-05

AKTUALNOŚCI

  • ŚWIĘTOKRZYSKIE
  • POLSKA
  • SPORT
  • KULTURA
  • ZDROWIE
  • CO NA DROGACH
  • ZOOM NA WIEŚ
  • STREFA MUNDURU
  • GALERIE ZDJĘĆ
  • WIDEO
  • POGODA
  • PATRONATY

WIADOMOŚCI LOKALNE

  • KIELCE
  • BUSKO-ZDRÓJ
  • JĘDRZEJÓW
  • KAZIMIERZA-WIELKA
  • KOŃSKIE
  • OPATÓW
  • OSTROWIEC-ŚWIĘTOKRZYSKI
  • PIŃCZÓW
  • SKARŻYSKO-KAMIENNA
  • STARACHOWICE
  • STASZÓW
  • WŁOSZCZOWA

RADIO KIELCE

  • KONTAKT
  • DZIENNIKARZE
  • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
  • RAMÓWKA
  • STUDIO GRAM
  • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • ABONAMENT RTV
  • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
  • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • BIP

PORTALE RADIA KIELCE

  • PODCASTY
  • FOLKRADIO
  • PROJEKT PRACA
  • ZOOM NA WIEŚ
  • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
  • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
  • POLACY RATUJĄCYCH ŻYDÓW
logo300

Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim.

ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce

tel. 41 363 05 00

radio@radiokielce.pl

101,4 MHz Świętokrzyskie
90,4 MHz Kielce
100,0 MHz Włoszczowa
215,072 MHz / KANAŁ 10D

OBSERWUJ NASZE PROFILE

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" S.A. 2025.
g-news logo
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2025.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.