Trzeba zacieśniać współpracę z województwami podkarpackim i łódzkim, by tworzyć wspólne inwestycje drogowe. Przekonywał o tym na antenie Radia Kielce poseł Prawa i Sprawiedliwości Marek Kwitek.
Podkreślił, że kwestie komunikacyjne są kluczowe z punktu widzenia rozwoju gospodarczego naszego regionu.
Jak informowaliśmy, współpracę rozpoczęli już posłowie ze świętokrzyskiego i podkarpackiego, którzy wspólnie z władzami województw będą działać na rzecz inwestycji drogowych, umożliwiających dostęp do najważniejszych arterii komunikacyjnych.
Gość Radia Kielce podkreślił, że jest wiele dróg biegnących z północy na południe kraju, jednak dla naszego regionu kluczowa jest budowa całej trasy ekspresowej S74, biegnącej ze wschodu na zachód. Połączy ona województwa świętokrzyskie, łódzkie i podkarpackie, zapewniając nam sprawny dostęp do szybkich tras relacji północ-południe.
– To jest odcinek ponad 200 kilometrów. Cała ta droga według deklaracji ministra infrastruktury ma być zakończona w 2028 roku. Sądzę, że znajdą się na to pieniądze w ramach Krajowego Planu Odbudowy, czy Polskiego Ładu – zaznaczył parlamentarzysta.
Poseł dodał, że świętokrzyski odcinek tej trasy jest obecnie najbardziej zaawansowany. Inwestycję prowadzi kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Mamy już decyzje środowiskowe, bo obszar od granic województwa łódzkiego do Opatowa jest podzielony na kilka odcinków, łącznie z obwodnicą Opatowa. Na decyzję środowiskową czeka jeszcze przejście trasy przez Kielce. Będzie to bardzo skomplikowany odcinek drogi. Jesteśmy już na bardzo zaawansowanym etapie ustalenia koncepcji programowej – dodał.
Marek Kwitek przyznał, że może niepokoić sytuacja województwa łódzkiego, gdzie opóźnienia spowodował protest ekologów. Przyspieszyło natomiast opracowanie odcinka Opatów-Nisko. To najdłuższy fragment S74, mający około 70 kilometrów.
Parlamentarzysta podkreśla, że zakończyły się już konsultacje z mieszkańcami gmin, przez które będzie przebiegać trasa S74, a wkrótce powinny zostać przedstawione konkretne warianty przebiegu inwestycji.
Gość Radia Kielce dodał, że innym ważnym programem, pozwalającym rozwijać infrastrukturę kolejową i drogową w regionie jest program unijnych funduszy dla Polski Wschodniej.
– Tam są m.in pieniądze na wspólną sieć transportową w kwocie 930 mln euro – mówił.
Dodał, że tam także warunkiem jest współpraca regionów, ponieważ wnioski muszą składać przynajmniej dwa województwa.