Jeszcze co najmniej rok kielczanie będą musieli poczekać na wprowadzenie w mieście Inteligentnego Systemu Transportowego. Projekt, który miał usprawnić komunikację i rozwiązać część problemów związanych z transportem publicznym ma być wdrażany dopiero w czwartym kwartale tego roku.
MZD do wprowadzenia sytemu przygotowuje się od kilku lat. Jednak dopiero rok temu udało się rozstrzygnąć przetarg na jego wprowadzenie i podpisać umowę. Zgodnie z nią hiszpański wykonawca ma dwa lata na realizację zamówienia.
Jak informuje Jarosław Skrzydło, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg, w tym roku powinno się rozpocząć wdrażanie systemu, ponieważ firma, która wygrała przetarg najpierw musi ten system zaprojektować i dopiero wówczas fizycznie go wdrożyć, zgodnie z założeniami projektu w formule „zaprojektuj i zbuduj”.
Jest szansa, że prace projektowe zakończą się w trzecim kwartale tego roku. Natomiast w kwartale czwartym montowane będą pierwsze kamery i czujniki. Wszystko ma działać w połowie przyszłego roku.
Jarosław Skrzydło wyjaśnia, że system projektowany jest głównie pod kątem transportu miejskiego. Ma zarządzać automatycznie sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach. W zależności od natężenia ruchu będzie tak sterował światłami, by czas przejazdu autobusów był jak najkrótszy.
Jak tłumaczy rzecznik, cały system to szereg różnego rodzaju czujników, kamer i detektorów, które śledzą ruch na kieleckich skrzyżowaniach. Oprócz tego każdy autobus będzie wyposażony w specjalny moduł służący do łączenia się z systemem i monitorowania, w którym aktualnie miejscu znajduje się pojazd.
Jednym z elementów tego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem. Funkcjonować będzie w modernizowanym Centrum Komunikacyjnym przy ulicy Czarnowskiej. Inżynierowie ruchu będą mieli podgląd na aktualną sytuację na skrzyżowaniach i w razie potrzeby będą wprowadzać zmiany.
Kamery mają się pojawić na 60 skrzyżowaniach, czyli obejmą praktycznie wszystkie, które posiadają sygnalizację świetlną.
Przetarg wygrała hiszpańska firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima. Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 30 mln zł. 85 proc. inwestycji pokryją pieniądze ze środków unijnych.