Na rzece Kamiennej w Ostrowcu Św. powstaje nowy most kolejowy. Zastąpi zabytkową XIX-wieczną konstrukcję, która w grudniu ubiegłego roku została przesunięta i prawdopodobnie zostanie zagospodarowana przez gminę Ostrowiec.
Andrzej Broda, radny powiatowy, z wykształcenia inżynier i miłośnik techniki przypomina, że stary most jest niezwykle cenny, ponieważ powstał w 1885 roku, kiedy budowana była linia będąca odnogą kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej.
To konstrukcja kratowa. Ciekawa, bo nitowana. Kratownica zbudowana w tzw. systemie Pratta, amerykańskiego konstruktora. Zastosował on charakterystyczny układ prowadnic i belek w kształcie litery „N”, co powodowało, że konstrukcja była stabilna – mówi Andrzej Broda. Jak na ówczesne czasu system był bardzo nowoczesny.
Obecnie prowadzone są rozmowy dotyczące zagospodarowania starego mostu. Uczestniczy w nich konserwator zabytków, PKP i gmina Ostrowiec.
Jak informuje Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków Anna Żak, most zostanie przeniesiony w inne miejsce i wyeksponowany w całości.
– Liczę tutaj na prezydenta miasta, który mając w pobliżu linii kolejowej działki, przygotuje tam być może miejsce do rekreacji, a jednym z elementów będzie XIX wieczna konstrukcja.
Most waży ok. 350 ton, ma 66 metrów długości, 6 metrów szerokości i 7,5 metra wysokości. Przeniesienie takiego kolosa oraz przygotowanie podłoża to szacunkowy koszt około 2 mln zł i potężne logistyczne przedsięwzięcie.
Jak się dowiedziało Radio Kielce, gmina Ostrowiec nie jest zainteresowana inwestowaniem większych funduszy w przeniesienie mostu. Podobnie PKP, które realizuje potężną inwestycję wartą ponad 400 mln zł.
Z kolei prace nad nowym mostem już trwają. Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych informuje, że roboty budowlane koncentrują się przy budowie przyczółków dla nowej konstrukcji. Nowa konstrukcja będzie podobna do starej.
Most umożliwi przejazd pociągów z prędkością do 120 km na godzinę. Zakończenie prac planowane jest w trzecim kwartale 2021 r. – informuje Izabela Miernikiewicz.
Prace na linii kolejowej przebiegającej przez Ostrowiec Św. są elementem przebudowy linii Skarżysko-Kamienna – Sandomierz, współfinansowanej z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Po zakończeniu robót na całej linii Skarżysko-Kamienna – Sandomierz pociągi pasażerskie pojadą szybciej, z prędkością do 120 km na godzinę. Dzięki inwestycji możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń z Ostrowca Św. do Sandomierza, a podróżni zyskają wygodniejszy dostęp do kolei.