W Nowym Korczynie otwarto nowy most na Wiśle, który połączył województwa świętokrzyskie i małopolskie. Dzięki temu czas przejazdu między regionami uległ zdecydowanemu skróceniu.
Most na łączy Nowy Korczyn w województwie świętokrzyskim z Borusową w Małopolsce. Inwestycję za 53,7 mln zł sfinansowały samorządy obu regionów.
W otwarciu przeprawy wzięły udział zarówno władze województwa świętokrzyskiego jak i Małopolski, a także liczna grupa parlamentarzystów. Minister Michał Cieślak, odpowiedzialny za rozwój samorządów, stwierdził, że otwarcie przeprawy przez Wisłę w Nowym Korczynie było możliwe dzięki zaangażowaniu samorządowców tej i poprzednich kadencji.
– Ten most to nie tylko 670 metrów długości łączącej obydwa samorządy. To przede wszystkim most, który będzie wpływał na rozwój tych samorządów i lokalnych społeczności dwóch województw. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie obok tego mostu powstanie kolejny. Tym razem będzie to most przeprawy kolejowej, na którą czekamy wszyscy tak wiele lat. Szybkie i nowoczesne połączenie, które połączy Centralny Port Komunikacyjny z naszym regionem, umożliwi podróż z Kielc czy Buska w nieco ponad godzinę – dodaje.
Jak stwierdził poseł Krzysztof Lipiec, lider świętokrzyskich struktur Prawa i Sprawiedliwości, to bardzo ważna inwestycja, która nie tylko symbolicznie, ale praktycznie łączy mieszkańców świętokrzyskiego i małopolski.
– Gratuluję społeczności obydwu województw, tego że mamy most, który łączy i będzie służył nie tylko rozwojowi Świętokrzyskiego i Małopolski, ale także całej Polski, czego z całego serca byśmy sobie życzyli, w tym niełatwym czasie kiedy musimy zmagać się z pandemią COVID-19. Życzę wszystkim, aby dzięki tej przeprawie mogli bezpiecznie się przemieszczać pomiędzy regionami – dodaje.
Lider świętokrzyskich struktur Prawa i Sprawiedliwości wspomniał postać św. pamięci wicepremiera Przemysława Gosiewskiego, który jego zdaniem zainspirował i zapoczątkował starania w sprawie budowy mostu na Wiśle łączącego Nowy Korczyn z Borusową.
Zdaniem Anny Krupki, wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu, nowa przeprawa Na Wiśle łącząca Nowy Korczyn z Borusową robi olbrzymie wrażenie. Jak zaznacza, to nowoczesna i bardzo dobrze zrealizowana inwestycja, która była możliwa dzięki dobrej współpracy obydwu województw.
– Wszyscy doskonale wiemy, że mosty i drogi to krwioobieg polskiej gospodarki. Dzięki tej inwestycji dwa nasze regiony będą rozwijały się szybciej. To połączenie umożliwi nie tylko szybszą komunikację między Kielcami czy Tarnowem, ale także rozwój strefy uzdrowiskowej w Busku-Zdroju- dodaje.
Andrzej Bętkowski, marszałek województwa świętokrzyskiego zwrócił uwagę, że inwestycja mimo pandemii koronawirusa, została oddana do użytku w terminie.
– Ta uroczystość potwierdza powiedzenie, że mosty łączą. To jest szczególnie widoczne, ponieważ dziś mogą się tu spotkać zarówno ci samorządowcy, którzy rozpoczynali tę inwestycję z tymi, którzy ją kontynuowali i ukończyli. Spotykają się tu dziś także przede wszystkim mieszkańcy z obydwu stron Wisły, którzy z utęsknieniem czekali na tę przeprawę – dodaje.
Ponad 670 metrów, ponad 1800 ton stali, ponad 13 tysięcy metrów sześciennych betonu połączyło dwie gminy, dwa powiaty, dwa województwa, ale przede wszystkim połączyło mieszkańców – powiedział wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka.
– To jest tylko początek tego, co dzieje się w województwie świętokrzyskim i małopolskim. Mamy różne projekty, programy, które powodują impuls dla małych miejscowości, rozwój infrastruktury drogowej, rozwój mostów, połączeń linii kolejowych. Wszystko po to, żeby mieszkańcom żyło się lepiej, żeby można było szybko i bezpiecznie podróżować – zaznacza.
Poseł Mariusz Gosek z PiS Solidarnej Polski podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do zbudowania mostu na Wiśle, a w szczególności radnym sejmików województw, zarówno bieżącej, jak i poprzedniej kadencji.
– To ciężka praca, dwóch kadencji sejmików, radnych, spowodowała, że dziś możemy stać na tym moście, który połączył przede wszystkim Małopolskę i Świętokrzyskie. To będzie też impuls gospodarczy – dodaje.
Wojewoda małopolski Łukasz Kmita powiedział, że dzięki decyzji rządu premiera Mateusza Morawieckiego, zarówno Małopolska, jak i ziemia świętokrzyska, stały się wielkim placem budowy.
Dodał, że kolejne miliony złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych zmienią okolicę.
– To wszystko jest możliwe dzięki rządowi Prawa i Sprawiedliwości, ale i parlamentarzystów, którzy bardzo mocno wpierają rząd. Mam nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli otwierać kolejne takie przeprawy, które będą łączyły nas Polaków – dodaje.
Zbigniew Koniusz – wojewoda świętokrzyski dodał, że most jest symbolem tego, że jako Polacy potrafimy robić piękne rzeczy. Ten most jest tylko fizycznym przykładem łączności. On łączy nas jako jedną, wielką rodzinę, którą jesteśmy my, naród Polski.
– Ten most jest trwałym wyrazicielem tego, że możemy zbudować coś solidnego i budujmy więcej niż tylko mosty. Budujmy mosty w naszych sercach – dodał.
Paweł Zagaja, burmistrz Nowego Korczyna liczy, że w kolejnych latach nie tylko gminy, ale i powiaty będą się dynamicznie rozwijały. Życzył, aby ten dialog rozpoczęty tu na moście trwał jak najdłużej.
– Życzę wszystkim, mieszkańcom obu gmin, aby każdy dzień przynosił efekty wspólnej pracy, kolejnych powstających obiektów – dodaje.
Krzysztof Gil, wójt gminy Gręboszów w Małopolsce powiedział, że zarówno miejscowość Borusowa, jak i Nowy Korczyn są beneficjentem budowy obiektu mostowego, który łączy dwie strony Polski – północną z południem.
– Wspólnie z burmistrzem na tych mocnych fundamentach mostu zaczynamy naszą lokalną współpracę. Nasze regiony na przestrzeni lat były szlakiem królewskim i wymiana pomiędzy naszymi rodzinami toczyła się na co dzień, dlatego życzę, aby ten most łączył na wiele lat – dodał.
Budowa mostu przez Wisłę rozpoczęła się w marcu 2019 roku. To obiekt o długości ponad 670 m, w skład którego wchodzi 13 przęseł – najdłuższe, nad nurtem rzeki, ma 130 m.
Razem z dojazdami powstało około 2 km dróg. Trasa rozpoczyna się w Nowym Korczynie, na skrzyżowaniu drogi krajowej 79 i wojewódzkiej trasy 973. Dzięki tej inwestycji możliwe jest połączenie dróg w stronę Tarnowa oraz szybki dostęp do autostrady A4.
Powstały także: chodniki, oświetlenie i ścieżka rowerowa. Wybudowano również rondo łączące drogę krajową 79 z wjazdem na most. Nowy obiekt zastąpi kursujący po rzece prom i połączy południową część Świętokrzyskiego z Małopolską. Koszt inwestycji to prawie 54 mln.
MOST PRZEZ WISŁĘ W NOWYM KORCZYNIE
Pierwsza decyzja o budowie mostu w Nowym Korczynie zapadła tuż przed wybuchem II wojny światowej. W 1939 roku w obliczu zagrożenia wojną, Sztab Główny Wojska Polskiego zażądał od Ministerstwa Komunikacji budowy dodatkowo dwóch mostów: w Nowym Korczynie i Baranowie Sandomierskim. Przygotowania do budowy przeprawy z drewna dębowego trwał od 1 do 15 lipca, a sama budowa od 15 lipca do 27 sierpnia 1939 roku. Most służył do przemieszczania się żołnierzy, ale i sprzętu, którym dysponowało wojsko. Budowano go na dwie zmiany. W zależności od potrzeb pracowało od 300 do 500 osób. Do przeprawy prowadziły drogi dojazdowe, wyłożone kamiennymi płytami. Po wybuchu II wojny światowej, wieczorem 8 września, aby utrudnić hitlerowcom przedostanie się na drugi brzeg, wycofujące się Wojsko Polskie wysadziło most w powietrze. Dzień później Niemcy zbudowali most pontonowy, aby dalej prowadzić pościg za oddziałami polskimi. Wojskowy most składał się z sześciu przęseł mierzących 34 metry i 25 przęseł 16-metrowych. Całość miała 604 metrów długości. Po wojnie próby budowy mostu podejmowano wielokrotnie. Brakowało jednak funduszy i dlatego inwestycję przekładano na kolejne lata.
4 marca 2019 roku wojewoda świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji. Jeszcze w tym samym miesiącu rozpoczęła się budowa. Most w Nowym Korczynie ma ponad 670 metrów długości, składa się z 13 przęseł – najdłuższe, nad nurtem rzeki, ma 130 metrów. Powstały chodniki, oświetlenie i ścieżka rowerowa oraz rondo łączące drogę krajową nr 79 z wjazdem na most.
Most zastąpił kursujący po rzece prom. Połączył południową część województwa świętokrzyskiego z Małopolską. Razem z dojazdami powstało około 2 km dróg. Trasa rozpoczyna się w Nowym Korczynie, na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 79 i trasy wojewódzkiej nr 973. Dzięki tej inwestycji możliwe jest połączenie dróg w stronę Tarnowa oraz szybki dostęp do autostrady A4.
Zgodnie z planem nowy most miał być gotowy 30 października 2020 roku. Wybuch pandemii koronawirusa utrudnił jednak przeprowadzenie części robót i dlatego termin został przesunięty. Inwestycja kosztowała prawie 54 mln zł. Została sfinansowana przez samorządy województwa świętokrzyskiego i małopolskiego, które w 2007 roku podpisały porozumienie intencyjne w sprawie budowy mostu.