Bardzo dobre wiadomości dla Obwodnicy Metropolii Trójmiasta. Wsparcie dla planowanej inwestycji zapewni Europejski Bank Inwestycyjny. To jeden z warunków budowy trasy.
„Europejski Bank Inwestycyjny zamierza zapewnić finansowanie w celu zmniejszenia zatorów w polskich miastach Gdańsku, Sopocie i Gdyni” – to kluczowe słowa z komunikatu tej europejskiej instytucji.
Drogowcy zabiegali o rezerwację środków z EBI po to, by zwiększyć pewność i atrakcyjność inwestycji. Z preferencyjnego kredytu skorzysta w praktyce partner prywatny, który ma odpowiadać za projekt, budowę i 26-letnią eksploatację trasy. Szacunki mówią, że inwestycja pochłonie ponad 2 mld zł. Kredyty sfinansują 70 proc. wartości przedsięwzięcia.
Wcześniej drogowcy otrzymali pozytywną opinię Eurostatu, który orzekł, że inwestycja nie wejdzie do zadłużenia państwa. Kolejnym krokiem jest więc ogłoszenie przetargu. Jak informowali wczesną wiosną drogowcy – postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego ma być ogłoszone przez gdański oddział GDDKiA do końca czerwca.
Dwujezdniowa, 40-kilometrowa ekspresówka wraz z Obwodnicą Żukowa ma połączyć węzeł Trasy Kaszubskiej w Chwaszczynie z Obwodnicami Trójmiasta i Południową Gdańska w okolicy Straszyna. Jej projektowanie i budowa potrwa cztery lata.