W ponad 20-procentach zaawansowane są prace na budowie ponad 13-km odcinka drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do węzła Szczepanowice w województwie małopolskim. Termin zakończenia inwestycji, zapisany w umowie, to pierwszy kwartał 2021 roku.
Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Iwona Mikrut, na budowie, trwającej od września zeszłego roku, zaawansowanie prac w zakresie robót mostowych osiągnęło ponad 26 proc., a w zakresie robót drogowych – prawie 21 proc.
Dzięki sprzyjającej aurze prace były kontynuowane także bez większych przerw w okresie zimowym. Aktualnie wykonywane są wykopy, nasypy i prace przy wznoszeniu podpór obiektów mostowych.
„Podczas prowadzenia prac wszystkie zalecenia oraz obostrzenia, wprowadzone z uwagi na epidemię koronawirusa, są przestrzegane” – zaznaczyła przedstawicielka GDDKiA.
Zgodnie z umową podpisaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w styczniu 2018 roku, odcinek w systemie „zaprojektuj i zbuduj” realizuje portugalska firma Mota-Engil Central Europe. Koszt inwestycji wyniesie ponad 508 mln zł.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. budowę 13,1-km odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, węzłów drogowych łączących S7 z istniejącym układem komunikacyjnym, niezbędnych obiektów inżynierskich, a także dróg dojazdowych.
Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma, 10 wiaduktów, a także przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze i estakada o długości ponad 680 metrów nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.
Przyszły prawie 56-km odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Igołomska w Krakowie został podzielony na trzy części realizacyjne. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) – długości ok. 13 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) – długości ok. 18 km.
Odcinek od węzła Widoma do granic Krakowa ma wybranego wykonawcę – we wrześniu zeszłego roku GDDKiA podpisała umowę w tej sprawie z włoską firmą Salini Impregilo. Koszt tej inwestycji przekroczy 1,072 mld zł. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia umowy. Obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie.
Odcinek od granicy woj. świętokrzyskiego do Szczepanowic (bez węzła Szczepanowice), z powodu protestów mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim ma uchyloną decyzję środowiskową dla fragmentu trasy projektowanego w rejonie ich miejscowości.
Dlatego w ramach tego odcinka wyodrębniono dwa etapy – etap Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (z węzłem) ma już wybranego wykonawcę, z którym wkrótce powinna zostać podpisana umowa. Inwestycję zrealizuje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor za 752,9 mln zł. Termin realizacji zadania wynosi 31 miesięcy od daty podpisania umowy.
Z kolei etap oprotestowany został wyłączony i będzie musiał uzyskać nową decyzję.