Z uwagi na epidemię, przed Wielkanocą w kościele w Orawce (pow. nowotarski) nie będzie można podziwiać unikatowych w skali świata, zabytkowych kurtyn wielkopostnych. Malowane kurtyny, zwane też oponami, zasłaniały ołtarze przed Wielkanocą.
„Z żalem informujemy, że w tym roku kurtyn nie zobaczymy. Takie zarządzenie odgórnie wydano w związku z zaistniałą sytuacją” – czytamy w komunikacie kościoła w Orawce.
Opony wielkopostne to lniane płótna, na których widnieją malowane przedstawienia biblijne dotyczące męki Chrystusa. Tkaninami zasłania się ołtarze, począwszy od piątej niedzieli Wielkiego Postu do Triduum Paschalnego. Tradycja zasłaniania ołtarza takimi właśnie działami jest praktykowana w bardzo nielicznych kościołach. Obecnie w kościołach powszechnie zasłania się fioletowym płótnem tylko krzyże.
W kościele w Orawce zachowały się cztery zasłony. Najstarsza to „Pieta pod krzyżem” z 1676 r. Kolejne dzieła pochodzą z XIX wieku to „Biczowanie Chrystusa”, „Pokutująca Maria Magdalena” oraz „Matka Boża Siedmiobolesna”.
W świecie zachowało się tylko 30 zabytkowych opon wielkopostnych, a najbardziej znaną jest Wielka Zasłona Żytawska w Niemczech z 1472r. W Polsce podobnymi dziełami dysponują także świątynie w Łopusznej i Tłuczani – obie w woj. małopolskim oraz w Jasienicy Rosielnej w woj. podkarpackim.
Opony wielkopostne przedstawiają sceny Męki Pańskiej, a niekiedy jedynie atrybuty takie, jak młotek i gwoździe, kości do gry, ptak, korona cierniowa, pika z gąbką, tablica z napisem INRI, chusta św. Weroniki oraz szata Jezusa.
Orawka to niewielka wieś leżąca w powiecie nowotarskim niedaleko granicy ze Słowacją, na ziemiach Górnej Orawy należących w przeszłości do Królestwa Węgier. Drewniany kościół w centrum miejscowości wzniesiono w połowie XVII wieku. Wnętrza pokrywają polichromie datowane na 1711 r. na których można podziwiać m.in. żywot św. Jana Chrzciciela, Dekalog i wizerunki 49 świętych węgierskich. W świątyni funkcjonują także organy z 1670 r.