Radni sejmiku województwa świętokrzyskiego apelują do rządu, o włączenie wschodniej obwodnicy Kielc do Programu Budowy 100 Obwodnic. Przyjęcie takiego stanowiska poprzedziła ożywiona dyskusja.
Jak poinformował radny Grzegorz Banaś i przewodniczący Komisji Strategii Rozwoju, Promocji i Współpracy z Zagranicą, samorząd województwa otrzymał rządowy program do zaopiniowania.
– Przejrzeliśmy wnikliwie inwestycje w regionie, które mają być realizowane w ramach programu. Zabrakło jednej, bardzo ważnej – wschodniej obwodnicy Kielc. Dziś ulicami miasta, na trasie, którą obwodnica by odciążyła, przemieszcza się 30 tys. samochodów dziennie. Do tego dochodzą kwestie smogu i zwyczajnej wygody kierowców – mówił.
Przed głosowaniem na sesji rozgorzała dyskusja dotycząca treści stanowiska. Grzegorz Gałuszka z PSL zauważył, że w programie powinny znaleźć się także obwodnice Klimontowa oraz Radkowic i Brzezin. Marek Strzała z PiS wskazywał konieczność budowy obwodnicy Połańca, a Arkadiusz Bąk z PSL wskazał dodatkowo Opatów. Piotr Żołądek z PSL proponował, by zaapelować do rządu, aby program rozszerzyć i uwzględnić budowę nie tylko dróg krajowych, lecz także wojewódzkich. Z radnymi opozycji dyskutowali Grzegorz Banaś i Janusz Koza z klubu PiS. Ostatni z nich podkreślał, że spośród wszystkich wskazanych propozycji – priorytetowa jest wschodnia obwodnica Kielc, która przysłuży się największej grupie mieszkańców, w tym także Brzezin i Radkowic, bo wpłynie na odciążenie ruchu w tych miejscowościach. Ostatecznie radni opowiedzieli się za stanowiskiem wskazującym wyłącznie na ogromną potrzebę budowy wschodniej obwodnicy Kielc.
Jak informuje Damian Urbanowski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg w Kielcach, w połowie lutego odbyło się spotkanie przedstawicieli władz wojewódzkich i miasta w sprawie wschodniej obwodnicy Kielc.
– Mam nadzieję, że najpóźniej w tym tygodniu zostanie podpisana umowa o współpracy między samorządami, a na marcowym sejmiku zostanie podjęta uchwała, w której zostaną zabezpieczone pieniądze na stworzenie koncepcji budowy obwodnicy. To pozwoli ogłosić przetarg i starać się o uzyskanie decyzji środowiskowej. Liczę na to, że w ciągu najbliższych 2-3 lat, ta koncepcja wraz z decyzją będą wypracowane – zaznacza.
Według wstępnych założeń koszty mają być podzielone tak, że 30 proc. sumy pokryje miasto Kielce, a 70 proc. – województwo.
Przypomnijmy, że w lutym Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło listę zadań zakwalifikowanych do rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W zestawieniu z województwa świętokrzyskiego znalazły się obwodnice czterech miast: Starachowic, Wąchocka, Osieka i Chmielnika.