Po raz pierwszy na kolejowej trasie Warszawa-Gdańsk pociąg testowy osiągnął prędkość 200 km/h. Oznacza to, że podróże do stolicy już w połowie tego roku mogą się znacznie skrócić.
Na ten przejazd pozwolił zamontowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nowoczesny system ERTMS/ETCS poziomu 2. W ramach budowy systemu w torach umieszczono ponad 4100 czujników, tzw. balis, które na bieżąco weryfikują lokalizację i prędkość pociągów.
„JAZDA BEZPIECZNA I KOMFORTOWA”
„Specjalny przejazd pociągu Pendolino w nocy z soboty na niedzielę 12 stycznia na trasie Warszawa Wschodnia-Gdańsk Główny-Warszawa Wschodnia potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpieczna i komfortowa” – poinformowała spółka w specjalnym komunikacie.
POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA
PKP PLK podaje, że wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy systemu. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają tym samym wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu.
System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także „kontrola” pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.
PROJEKT ZA NIEMAL MILIARD ZŁOTYCH
Wartość projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej E65/C-E65 na odcinku Warszawa – Gdynia w zakresie m.in. instalacji systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz zasilania układu trakcyjnego to 928 mln zł.