Eksperci z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Ukrainy i Wielkiej Brytanii oglądają świętokrzyskie uzdrowiska i podpowiadają, jak przyciągnąć do nich kuracjuszy z zagranicy. Spotkania odbywają się w Busku i Solcu-Zdroju. Zagraniczni goście specjalizują się m.in. w dziedzinie turystyki medycznej, promowaniu uzdrowisk i tworzeniu strategii rozwoju takich ośrodków.
Ilan Geva z Chicago otrzymał ponad 100 nagród za pomoc szpitalom i uzdrowiskom w zdobyciu nowych klientów. Jego zdaniem – świętokrzyskie sanatoria powinny się skupić na dotarciu do dużej Polonii z Chicago, która odnalazłaby w polskich uzdrowiskach znaną sobie kulturę i tradycję. Polska oferta nie zachęci bowiem do przyjazdu każdego Amerykanina. Jednym z powodów jest to, że w Polsce brakuje promocji i stworzenia marki uzdrowisk na poziomie państwowym. Na Zachodzie nikt nie kojarzy Polski z uzdrowiskami i dlatego nie jest ona wybierana jako cel podróży przez tzw. turystę medycznego. Ilan Geva uważa, że można to zmienić.
Z kolei dr Uwe Klein z Niemiec, który promuje uzdrowiska przyjazne seniorom i zgodne z niemieckim standardem przyznaje, że sanatoria z powiatu buskiego wywarły na nim pozytywne wrażenie. Na swoim blogu poświęconym tej tematyce poleciłby je Niemcom, jako miejsca o wysokim standardzie, które oferują bardzo zaawansowaną technologię leczenia i rehabilitacji na najnowocześniejszym sprzęcie medycznym. Warto jednak, aby właściciele uzdrowisk zwrócili uwagę na kilka udogodnień dla zagranicznego klienta – dodaje Uwe Klein. Pierwsze z nich to napisy informacyjne w dwóch językach, które ułatwiałyby niemieckiemu turyście znalezienie odpowiedniej sali rehabilitacji lub toalety bez konieczności pytania o drogę. Dobrym rozwiązaniem byłoby też stworzenie systemu, w którym za kontakt z zagranicznym pacjentem odpowiadałby główny lekarz nadzorujący, znający ofertę wszystkich uzdrowisk. Wtedy na podstawie zgłoszenia kuracjusza, mógłby go skierować do sanatorium, które najlepiej odpowiada jego potrzebom. Dzięki temu kuracjusz nie musiałby kontaktować się z każdym ośrodkiem, pytając o ofertę.
Dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim Grzegorz Orawiec dodaje, że spotkanie z ekspertami powinno przynieść konkretne efekty, np. w postaci umów uzdrowisk z biurami podróży. Uzdrowisko mogłoby stworzyć wspólną ofertę we współpracy z operatorem, który organizowałby przejazd dla chętnych kuracjuszy. Takie rozwiązanie udało się rok temu w jednym z uzdrowisk w Solcu-Zdroju. Organizatorzy chcą zachęcić właścicieli uzdrowisk do otwarcia się zarówno na klienta z Zachodu, jak też zza wschodniej granicy. Kontakt ze świętokrzyskimi uzdrowiskami ma ułatwiać swoim rodakom Ukraińskie Stowarzyszenie Turystyki Medycznej.
Spotkanie zakończy się jutro konferencją i warsztatami pt. „Czy srebrna gospodarka może być złota?”. Uczestnicy spotkania ocenią m.in., czy oferta świętokrzyskich uzdrowisk jest atrakcyjna dla zamożniejszych seniorów.