Diagności, terapeuci, nauczyciele i specjaliści pracujący na co dzień z dziećmi obarczonymi różnego rodzaju dysfunkcjami dyskutowali w Sandomierzu na temat wykorzystywania terapii pedagogicznej. Wykłady dotyczyły m. in. diagnozy logopedycznej, autyzmu, terapii dzieci słabo widzących, a także afazji, czyli utraty możliwości posługiwania się mową.
Prof. Danuta Grzesiak-Witek z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego zwraca uwagę, że ten problem dotyczy zarówno osób dorosłych, jak i dzieci. Terapeuci zmagają się z nim od dawna, ale ostatnio znacznie poprawiła się diagnostyka i leczenie neurologiczne. Rozwija się także terapia logopedyczna. Ponadto, wcześniej problemy z komunikowaniem się były mniej istotne, niż ogólna sprawność ruchowa i samodzielność, a współczesny świat wymaga stałych kontaktów z innymi ludźmi.
Jednym z organizatorów konferencji było Stowarzyszenie PaNaCeUm. Jak powiedziała jego wiceprezes Joanna Harkot, organizacja prowadzi Niepubliczną Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną, w związku z tym ma stały kontakt z dziećmi cierpiącymi na zespół Aspergera i autyzm. Daje to możliwość pogłębienia wiedzy na temat tych i innych schorzeń. Dla nauczycieli i pedagogów to niezbędne w codziennej pracy, stąd pomysł konferencji – dodała Joanna Harkot.
Współorganizatorami konferencji były: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sandomierzu oraz miejscowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.