20 tysięcy pracowników kolei zmaga się ze skutkami zimy. Opóźnienie kilkunastu składów przekroczyło dwie godziny. Odwołano kilkadziesiąt pociągów regionalnych, zdecydowano, że kilka pociągów Intercity pojedzie zmienioną trasą.
Najtrudniejsza sytuacja jest w Wielkopolsce i w Świętokrzyskiem. Rzeczniczka Przewozów Regionalnych Marta Milewska informuje, że do godziny 15.30 Przewozy Regionalne odwołały 31 pociągów. Część z nich na całej relacji, inne tylko na określonych odcinkach. Rozmówczyni Informacyjnej Agencji Radiowej dodaje, że tam, gdzie jest to możliwe, wprowadzono komunikację zastępczą, w innych przypadkach sprowadzono lokomotywy spalinowe.
Pasażerowie pociągów regionalnych, z biletami regionalnymi, korzystają z pociągów PKP Intercity, które zatrzymują się na wszystkich stacjach, również tych mniejszych. Podróżni korzystają z zapewnionej komunikacji zastępczej oraz na bieżąco informowani są o utrudnieniach.
W związku z trudnymi warunkami atmosferycznymi 40 dworców kolejowych zostało otwartych przez całą dobę. Wydawane są ciepłe napoje i przekąski dla podróżnych. Na największych dworcach – Szczecin Główny, Gdańsk Główny, Katowice, Kraków, Poznań, Wrocław, Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna i Łódź Kaliska pojawią się również informatorzy mobilni.
Obecnie sytuacja na dworcach jest opanowana, a pasażerowie przy kasach obsługiwani są na bieżąco. Również tam mogą uzyskać informacje, dotyczące opóźnień w połączeniach.
PKP Intercity wdrożyła uproszczoną procedurę rozpatrywania reklamacji pasażerów z opóźnionych pociągów. Dla połączeń obsługiwanych 20 i 21 stycznia przez Express Intercity, podróżni mają prawo do rekompensaty całej kwoty poniesionej na zakup biletu, w przypadku gdy opóźnienie wyniosło minimum 2 godziny.
Informacje o aktualnych połączeniach można znaleźć na stronie www.pkpsa.pl. Pasażerowie Przewozów Regionalnych mogą znaleźć odpowiednie komunikaty na stronie www.przewozyregionalne.pl. Można też zadzwonić na infolinię pod numer 703 20 20 20.