Twórczość Magdaleny Abakanowicz, artystki, która przekraczała granice sztuki, autorki słynnych „abakanów” można oglądać w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W sobotę odbył się wernisaż wystawy pod tytułem „W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz”.
Magdalena Abakanowicz była jedną z najbardziej znanych w świecie polskich artystek (1930-2017). Zajmowała się tkaniną i rzeźbą, które w jej ujęciu znacznie przekraczały konwencjonalne ramy dyscypliny. Studiowała w latach 1950-1954 w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Początkowo zainteresowała się malarstwem, by szybko przejść do innych dziedzin twórczości – tkaniny i rzeźby. Decydującym wydarzeniem otwierającym międzynarodową karierą artystki było otrzymanie w 1965 roku złotego medalu na Biennale w São Paulo. Zasłynęła tak zwanymi „abakanami” oraz figuratywnymi kompozycjami przestrzennymi, które powstawały głównie z tkanin, juty, ale także z drewna, kamienia, czy brązu. Wprowadziła techniki tkackie do galerii sztuki nowoczesnej.
Jak podkreśla Eulalia Domanowska, kurator wystawy, w Orońsku można zobaczyć kilkadziesiąt prac, rożne odsłony działalności Magdaleny Abakanowicz.
– Pokazujemy jaką była artystką totalną. Tkaniny, abakany, rysunki, rzeźby z juty, rzeźby z drewna i metalu, z drutu. Nieskończona inwencja Abakanowicz, artystki, która przekraczała rożne dziedziny sztuki, tworzyła między tkaniną a rzeźbą, między rzeźbą a instalacją. Prezentujemy także pokaz zdjęć dzieł, których nie mogliśmy przywieźć do Orońska – dodaje.
Na wystawie orońskiej najbardziej znanym abakanom towarzyszą rzeźby wykonane z jutowego płótna utwardzanego żywicą, między innymi „Postacie stojące” (1986-1987), „Plecy” (1976), „Mutanty” (1994-1996), a także „Oracz” (1996-1997). Ekspozycja pokazuje jak duże znaczenie miała dla artystki figura ludzka. Sporadycznie traktowana w sposób dosłowny, częściej pojawiała się jako ślad, odcisk, skorupa czy fragment tkanki. Charakterystyczne dla jej twórczości są cykle rzeźbiarskie przedstawiające pojedyncze postaci lub tłumy. Z kolei „Gry wojenne” i „Katharsis” są świadectwem zainteresowania autorki szeroko pojętą naturą.
Wystawa zorganizowana dwa lata po przedwczesnej śmierci Abakanowicz. Jest przekrojowym przypomnieniem jej sztuki. Uzupełnieniem ekspozycji w Orońsku będzie międzynarodowa konferencja, która odbędzie się 22 września w ramach Warsaw Gallery Weekend.
Wystawa w Orońsku potrwa do 6 października. Ekspozycja jest pod honorowym patronatem Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. dr hab. Piotra Glińskiego.