Od grudnia tego roku osoby niepełnosprawne, nieposiadające rachunku bankowego, mogą nie otrzymać wynagrodzenia. Ma to związek ze zmianą przepisów ustawy o rehabilitacji, wedle której pensja może być wypłacana tylko na konto bankowe.
Dotychczas pracodawcy, którzy zatrudniali u siebie niepełnosprawnych i otrzymywali z tego tytułu dofinansowanie od Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, nie musieli przekazywać w ten sposób wynagrodzenia. A co się z tym wiąże, osoba niepełnosprawna nie musiała podawać numeru konta, na które będzie ono wpłacane – informuje Mateusz Brząkowski, doradca prawny Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych.
Jak dodaje, ustawa zakłada także, że jeżeli osoba niepełnosprawna, zwłaszcza z niepełnosprawnością intelektualną, nie posiada konta w banku, jej wynagrodzenie pracodawca może wysłać przekazem pocztowym.
Jednak taki sposób wypłaty pensji będzie wiązał się dla niego z dodatkowymi kosztami – tłumaczy Mateusz Brząkowski. Zmiana przepisów jest problematyczna dla pracodawców również z innych względów – dodaje. Otrzymując od pracownika oświadczenie o posiadanym rachunku bankowym, nie mają bowiem oni narzędzi do jego weryfikacji. Jeżeli natomiast okazałoby się, że niepełnosprawny podał nieprawdziwy numer konta, pracodawca będzie musiał zwrócić PFRON dofinansowanie, z którego wypłaca pensję niepełnosprawnemu.
Iwona Murawska