Do końca lipca eksperci Banku Światowego przygotują wstępny raport, zawierający propozycje najlepszych zmian w szkolnictwie zawodowym dla województwa świętokrzyskiego. Na tej podstawie szkoły i przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o pieniądze unijne na rozwój współpracy we wskazanych kierunkach. Ma to zapewnić, że w regionie będą kształceni specjaliści, których potrzebują lokalni pracodawcy.
Ekspert Banku Światowego Piotr Stronkowski informuje, że w województwie świętokrzyskim brakuje mechanizmu współpracy między samorządem, szkołą i pracodawcami. W efekcie podejmowane są często niewłaściwe decyzje np. o otwarciu nowego kierunku kształcenia. Ponieważ brakuje dialogu, wiele szkół otwiera kierunki, które mają być interesujące dla uczniów, ale niekoniecznie odpowiadają na zapotrzebowanie rynku pracy.
Krzysztof Filipek ze Związku Pracodawców Prywatnych Lewiatan podkreśla, że przedsiębiorcom zależy na podniesieniu jakości kształcenia, bo aktualnie na rynku brakuje specjalistów w wielu dziedzinach. Dlatego sektor małych i średnich przedsiębiorstw chciałby mieć wpływ na program nauczania, by bardziej odpowiadał on potrzebom rynku pracy. Krzysztof Filipek dodaje, że dobrym pomysłem jest zaangażowanie w naukę zawodu praktyków, czyli pracowników poszczególnych firm.
Jednak niektóre szkoły obawiają się przeniesienia znacznej części praktycznej nauki zawodu ze szkoły do małych i średnich przedsiębiorstw – dodaje Piotr Stronkowski. Dyrektorzy obawiają się, że podstawa programowa nie zostanie tam dobrze zrealizowana. Dodatkowo, wysłanie uczniów na zajęcia do pracodawców oznacza zmniejszenie liczby godzin dla nauczycieli, którzy uczą danego zawodu w szkole.
Możliwość praktycznej nauki u przedsiębiorców mają np. uczniowie Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej. Osoby, które przygotowują się do zawodu mechanika i mechatronika raz w tygodniu mają zajęcia w firmie lub w Centrum Kształcenia Praktycznego. Dzięki temu łatwiej znajdują pracę – mówi dyrektor szkoły Joanna Żurawka. Szkoła zatrudnia też ośmiu pracodawców, którzy jako nauczyciele prowadzą zajęcia teoretyczne i praktyczne. Odbywają się też tzw. wycieczki zawodoznawcze, dzięki którym młodzież poznaje specyfikę pracy w różnych zakładach np. PKP PLK, Mesko i u prywatnych przedsiębiorców.
Analizy szkolnictwa zawodowego w województwie świętokrzyskim odbywają się w ramach pilotażowego programu Komisji Europejskiej dla najsłabiej rozwijających się regionów. Ich celem jest jak najlepsze wykorzystanie pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Pierwsze z wypracowanych rozwiązań mogą być wdrażane w szkolnictwie zawodowym w roku szkolnym 2017/2018.